Költözéskor új dolgokat is tanulhatunk, például a logopédiáról

A barátnőmék új lakásba költöztek. Mivel életük folyamán nem ez volt az első költözésük, tapasztalt otthonváltók lévén céget fogadtak, ami az összes bedobozolt dolgaikat, és a mozgatható bútoraikat átszállította az új lakhelyre, mindössze egy délelőtt leforgása alatt. Költözéskor az ember kicsit számot is vet az addigi életével, és miközben a tárgyait pakolja be egy-egy dobozba, rég elfeledett kincsekre bukkan, illetve olyan dolgoktól is könnyebben megszabadul, amelyeket eddig tárolt, de az új lakásba már nem biztos, hogy mindenképpen át szeretne vinni. Így bukkant rá a barátnőm egy könyvre, amelyet még főiskolás korában olvasott és használt. A könyv témája: logopédiai feladatok ovisoknak.

Letelepedett kicsit a könyvvel, belelapozott, nézegette a képeket, felidézte a logopédiai feladatokat, amiket először elméletben, majd gyakorlatban is kipróbálhattak. Mivel a fő szakterülete nem a logopédia volt, csupán egy melléktantárgyként tanulták a képzés során, azóta eltávolodott a gyakorlattól, más munkakörben dolgozik, de ez a könyv felkeltette a kíváncsiságát, hogy vajon mostanában mit is fed a logopédiai feladatok ovisoknak kifejezés. Mennyiben változott, alakult át a módszer vagy annak alkalmazása.

Rákeresett hát a neten a logopédiai feladatok ovisoknak kifejezésre, és a böngészés közben egy budapesti magán logopédia oldalára jutott el. A fotón egy kisgyermeket és a vele szemben ülő logopédust látott, aki ujjbábok segítségével kommunikált az ovissal, játékos formában. Szóval a játékosság – mint fő elem – továbbra is jellemzi a logopédiát, gondolta. Úgy tanulták, hogy a kisgyermekek figyelmét a játékon keresztül lehet felkelteni és fenntartani. A magán logopédiai foglalkozások a Mosolykulcs Képességfejlesztő Központban érhetők el, és az oldalon ők is motiváló tényezőként a játékosságot, a tevékenységek gyakori váltogatását emelik ki. Néhány hónap után tapasztalható eredményt ígérnek. Érdemes hozzájuk fordulni artikulációs zavarok, pöszeség, beszédmegértés, beszédészlelés zavarai esetén, de segítségükkel megelőzhető a diszlexia is. Ha már ovis korban tapasztalhatók a diszlexia jelei, akkor a megelőzésnek és a terápiának köszönhetően, mire az iskolában az olvasástanulás beindul a háttérképességek megerősítése által nem okoz gondot az olvasás. Hogyan fejleszthetők a háttérképességek, ha még nem tud olvasni a gyerek? Ilyenkor a téri tájékozódást mellett a ritmusérzéket, a hallási figyelmet az emlékezetet és a memóriát fejlesztik, valamint a beszédet és a tartalmas beszédet próbálják formálni.

Középpontba kerül a beszédészlelés és beszédértés közötti különbség is, hiszen attól, hogy valamit észlelünk, még nem biztos, hogy értjük is annak a tartalmát. Ez a későbbiekben nehézséget okozhat az olvasás és szövegértés terén. A Mosolykulcs szakértői szerint tehát érdemes ezt is fejleszteni. Illetve oda kell figyelni nyelvlökéses nyelés észlelése esetén, amikor is nyeléskor a nyelv a fogak közé szorul, nehezítve ezzel a nyelést, a légzést, és nem mellesleg harapási rendellenességet, esetleg beszédképzési zavarokat okoz. A problémák időben történő felismerése és korrekciója a későbbi problémamentes időszak kulcsa.

A Mosolykulcsnál erre szakosodott, emelt szintű végzettséggel rendelkező, lelkes csapat várja az érdeklődőket, hogy ovisoknak szánt logopédiai feladatokon keresztül, együtt játszva, játszi könnyedséggel lépjenek túl a problémákon.